Tappancsvilág

Navigáció : Hírközpont

Robert Hooke (1635-1703) |
2007.01.17.
Címkék: Micrographia, Robert Hooke, bolha, mikroszkóp, sejt

Kortársai „minden idők legtalálékonyabb elméjű emberének” tartották, napjainkban az angliai Leonardo da Vinci-ként is említik.

Az építészettől az őslények megkövült maradványainak tanulmányozásáig, a csillagászattól a kémiáig és fizikáig, Robert Hooke képes volt arra, hogy bármely tudományos területen maradandót alkosson. A londoni Royal Society kísérletekért felelős kurátorává nevezték ki 1662-ben, majd 1677-ben ugyanezen intézmény titkára lett. Művelt ember volt és briliáns elméjű felfedező. Találmányai közé tartozik például a gépjárművekben máig használatos egyetemes tengelykapcsoló és az íriszrekesz, amely a fényképezőgépekben is alapvető alkotó elem. Felfedezései hozzájárultak többek között az órák szerkezetének tökéletesítéséhez, meteorológiai eszközök kifejlesztéséhez, és jelentős részt vállalt London újjáépítésében is az 1666. évi nagy tűzvész után. Megalkotta a szilárd testek rugalmasságának leírására még napjainkban is használt egyenletet, amit ezért Hooke törvénynek neveztek el.
Az egyik legkiemelkedőbb alkotása az összetett (többlencsés) mikroszkóp megtervezése volt, ezzel tanulmányozta a parányi élőlényeket és kitűnő rajztudásának köszönhetően aprólékosan kidolgozott képein részletesen megörökítette felfedezéseit. Robert Hooke felismerte a növények sejtes szerkezetét és – miután a világon először megkövült élőlények maradványait vizsgálta mikroszkóp alatt - arra a következtetésre jutott, hogy a fosszíliák nem a geológia játékának következtében létrejött, különleges formájú kövek, hanem régen elpusztult élőlények megkövesedett maradványai. A parafa vizsgálata során a benne látott méhsejtszerű üregek leírására alkotta meg a „sejt” szót. Ezt a kifejezést  később az élőlények legkisebb egységeként használták. Micrographia című könyve 1665-ben jelent meg, ez mutatta be a híres bolhaábrázolást és a természet számos egyéb, mikroszkóp alatt felfedezett csodáját. A könyv rövid időn belül rendkívül népszerűvé vált korának művelt és tehetős emberei körében, a XVII. századi dámák állítólag ájuldoztak a bolha kinagyított képének láttán.

Robert Hooke életének történetéről kevés megbízható információ maradt fenn, hiteles képmását sem ismerjük. Ebben szerepe lehetett a kor egy másik kiemelkedő tudósának, Sir Isaac Newton-nak is, akivel Hooke vitába keveredett az optika és a gravitáció területén zajló kutatási eredményeken. Életrajzíróik szerint a befolyásos rivális - Newton a Royal Society elnöke is volt - gondoskodott arról, hogy az utókor számára minél kevesebb nyom maradjon Robert Hooke után.

Ironikusan cseng, hogy Newton egy 1675. február 5-én keltezett levelében éppen Hooke-nak írta a következő híressé vált mondatot: „Ha én messzebre tekintettem, mint mások, az csak azért van, mert óriások vállán állok.”

Érdeklődők számára ajánlott oldalak:

Kedvenc fotónk

Fotógalériák

Kattintson a képre a galéria megtekintéséhez!

{{VOTE}}

Tudta-e?
Az emberi használatra készült láz- és fájdalomcsillapítók jelentős része mérgezést okozhat macskán.

Lap tetejére